Sadat X – Brand New Bein’

Inte så jätte uppmärksamat album som nu har varit ute dryga 2 veckor. Jag har väll själv inte varit jätte taggad på skivan men kände mig trots allt manad att ta en lyssning på mannen som hamnade på 10:e plats, med sin grupp Brand Nubian, på Headnods ”Truskool Hall of Fame” lista.
En dålig vana jag har är att när jag inte är sugen på ett album så plockar jag bara in låtar som har gäster och något enstaka spår där artisten ifråga kör solo, samma sak hände med Brand New Bein’:

Nuthin’ (feat. CL Smooth)
Andra spåret på Sadat sjätte album är helt okej. En himla massa trumpeter blandat med en KRS sampling blir intrycket och jag kommer inte ihåg så mycket av de båda legendarernas insats. Kort sagt inte något jag kommer skryta om inför mina barnbarn att jag fick uppleva helt enkelt…

Blow Up Da Spot (feat. KRS-One & Rahzel)
Spräng stället med min man Sadat. Javisst, inga konstigheter det där inte. Ta in KRS-One och styr upp en refräng som till och med den stelaste av stelaste lyssnare att börja nicka och du har lyckats. Kan vara skivans höjdpunkt.

Bullseye (feat. Buckshot & Jak D of ColdHeat)
You muhfuckas think its a game, til’ I pop up and pop you with this popular aim”. Han som låter som ett automatgevär gör mig sugen på en uppföljare på ”the formula” och tar egentligen allt rampljus ifrån Sadat och Jak. Ska bli kul att höra vad han och KRS kan åstadkomma på ”Survival Skills.

Goin’ Back
Som namnet hintar om så tar läraren med dig tillbaka några år och har lite att berätta om från den tiden.

Brand New Bein’ (feat. Lord Jamar & Grand Puba)
Ouch, här är dem samlade. Brand Nubian.
Har inte en anning om när dessa tre herrar senaste befann sig på samma låt men skulle våga chansa på något år, kanske fler. Jag har blivit en sucker för Puba Frenzy och blir glad att få höra ”I be that mr. magnificent, oh so significant. NY so fly, viewing it from the birds eye. Grand Puba, the mommas are magnetic.”
Jamar har satt på sig boxningshandskarna och skryter med rader som:
you whole style is unexceptable, and none of your albums will ever be collectable. The least you could do is keep it respectable…”.


Till sist vill jag  höja ett finger för Poison Pen som gjorde en riktigt bra insats på ”unforgettable”, besök för tusan hakars hans myspace.

Sadat X feat. Rahzel & KRS-One – Blow Up Da Spot

Sadat X – Nuthin’ [feat. CL Smooth]

Etiketter: , ,

Kommentera

